Spotkanie z seniorami
Profilaktyka jest najlepszą formą ochrony przed zagrożeniami. Dlatego cały czas spotykamy się z seniorami i rozmawiamy o ich bezpieczeństwie. Tym razem wraz z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzegaliśmy przed nieuczciwymi ludźmi dzwoniącymi i pukającymi do naszych drzwi. Seniorzy wymienili się swoimi spostrzeżeniami i różnymi sytuacjami ze swojego życia, kiedy mieli do czynienia z osobami chcącymi ich oszukać.
Spotkanie odbyło się pod patronatem Burmistrza Brzegu Pana Jerzego Wrębiaka, a inicjatorem była Pani Karolina Sobolewska -rady Miejskiej w Brzegu. Było to kolejne przedsięwzięcie zorganizowane dla naszych seniorów. Prawnicy z Urzędu Ochrony Konkurenci i Konsumentów Pan Grzegorz Miś, który również działa z stowarzyszeniu Aquila i Pan Maciej Nakonieczny ze Stowarzyszenia Euro-Concret, podjęli tematy różnych oszustw. Przestrzegli przed nieuczciwymi sprzedawcami oferującymi produkty i usługami w pozornie korzystnych cenach. Mówili na co zwracać uwagę, kiedy podpisujemy nową umowę. Przestrzegali przed uczestnictwem w pokazach różnych produktów i robienia w ten sposób zakupów. Przedstawili również jak działają oszuści, którzy przychodzą do naszych domów:
-
przedstawiają się jako pracownicy twojego operatora telefonicznego, gazu lub prądu;
-
twierdzą, że chcą przedłużyć umowę, podpisać aneks lub mają specjalną umowę promocyjną;
-
wyłudzają twój podpis pod pretekstem potwierdzenia ich wizyty lub wypełnienia ankiety;
-
pod pozorem aktualizacji danych proszą o dowód osobisty;
-
udają, że spisują lub wymieniają urządzenia pn. liczniki czy piecyki gazowe; filtry do wody lub aparaty telefoniczne i proszą o podpis protokołu;
-
nie zostawiają ci egzemplarza dokumentów;
-
w rzeczywistości reprezentują innego przedsiębiorcę i podpisanie dokumentu oznacza zmianę operatora i umowę na innych warunkach.
Pamiętaj również:
-
przeczytaj dokumenty, które dostajesz do podpisania;
-
zanim cokolwiek podpiszesz skonsultuj się z rodziną lub sąsiadami;
-
skontaktuj się ze swoim dotychczasowym dostawcą aby osoby, które cię odwiedziły są jego pracownikami;
-
podpisanie umowy może oznaczać zmianę operatora i umowę na zupełnie innych warunkach;
-
zachowaj egzemplarz podpisanej umowy dla siebie;
-
jeżeli podpisałeś egzemplarz w domu, możesz w ciągu 14 dni zrezygnować;
Przedstawiciele Policji z kolei ostrzegali przed nieuczciwymi ludźmi podszywającymi się za wnuczka lub za policjanta. Przypomnieliśmy jak działają oszuści tymi metodami. Dzwonią najpierw na numer stacjonarny i nawiązują rozmowę ze starszą osobą podszywając się pod któregoś z członków rodziny. Po chwili jednak przerywają połączenie. Bardzo szybko telefon dzwoni ponownie. Tym razem przestępca podaje się za policjanta, funkcjonariusza CBŚ lub CBA. Zdarza się, że wykorzystując przejęcie rozmówcy – bez odkładania słuchawki – informują, że przekierowują rozmowę na numer alarmowy.
Oto w kilku zdaniach jak działają oszuści:
-
dzwoni telefon, podnosisz słuchawkę;
-
osoba, z którą rozmawiasz przekonuje Cię, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym lub inną bliską osobą z Twoje rodziny i pilnie potrzebuje pieniędzy, prosi Cię o pożyczkę, po czym się rozłącza;
-
telefon dzwoni ponownie;
-
głos w słuchawce informuje, że jest policjantem, a przed chwilą dzwonił oszust próbując wyłudzić pieniądze;
-
fałszywy policjant przekonuje Cię, że możesz pomóc zatrzymać oszustów, prosi o przygotowanie pieniędzy i przekazanie ich wskazanej osobie.
Należy pamietać, że aby sprawdzić pod numerem alarmowym autentyczność sytuacji - najpierw trzeba rozłączyć poprzednią rozmowę. Dopiero wtedy możemy zadzwonić pod numer alarmowy 997 lub 112 i sprawdzić historię.
Pamiętajmy, że nigdy nie należy przekazywać pieniędzy osobom, których się nie zna. Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem. Jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi lub masz podejrzenia, że ktoś próbuje Cię oszukać natychmiast skontaktuj się z Policją.