Przedświątecznie z seniorami o bezpieczeństwie
Zagadnienia związane z bezpieczeństwem seniorów były głównym tematem debaty w Lewinie Brzeskim. W trosce o naszych rodziców, dziadków i samotnych sąsiadów przypominaliśmy, że oszuści cały czas są aktywni, modyfikują swoje metody i wykorzystują dobre serca seniorów. W spotkaniu wziął udział Komendant Powiatowy Policji w Brzegu insp. Zbigniew Stanowski i Komendant Komisariatu Policji w Lewinie Brzeskim podkom. Andrzej Grabny.
Debata była dedykowana seniorom. Funkcjonariusze z Komisariatu Policji w Lewinie przekazali cenne wskazówki dotyczące bezpieczeństwa m.in. w sieci. Zwrócili uwagę na ostrożność podczas realizacji transakcji internetowych i bezpieczeństwo oszczędności. Przestrzegli przed otwieranie linków załączonych w wiadomościach mailowych i sms-ach. Mogą one zawierać wirusy infekujące urządzenie. Dlatego, gdy otrzymujemy wiadomość, w której podany jest link by szybko uregulować zaległość (najczęściej kilku złotych), nie dajmy się skusić na taką formę płatności. Kliknięcie w link spowoduje, że oszust uzyska dostęp do naszego konta bankowego i wyczyści wszystko co na nim mamy.
Policjanci przestrzegali przed oszustami, którzy podają się za policjantów, funkcjonariuszy CBŚP czy naszych bliskich. Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Manipulują, zdobywają zaufanie i wywołują presję czasu. W przypadku odmowy przekazania pieniędzy straszą konsekwencjami prawnymi i wzbudzają wyrzuty sumienia.
Była to również dobra okazja do tego, by przestrzec seniorów przed tzw. .„domokrążcami”, którzy podszywają się np. pod pracowników gazowni i wodociągów. Wówczas wchodzą do mieszkania pod pretekstem usunięcia awarii bądź spisania liczników, odwracają uwagę domowników i kradną pieniądze, a także biżuterię. Seniorzy muszą zachować czujność również kiedy do ich drzwi pukają osoby podające się za pracowników ZUS-u czy Urzędu Skarbowego. Wówczas najbezpieczniej nie wpuszczać takiej osoby do mieszkania, tylko sprawdzić w danej instytucji czy były planowane naprawy i rozliczenia. Osoby mające uczciwe zamiary nie zrażą się taką ostrożnością.
Przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
- należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
- jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
- nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
- nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
- nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
- poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
- Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.