Dbamy o bezpieczeństwo seniorów
Każda okazja jest dobra by edukować, ostrzegać i dbać o bezpieczeństwo mieszkańców naszego regionu. Tegoroczny długi weekend związany z Dniem Wszystkich Świętych był pogodny i słoneczny. Wielu z nas wyszło na spacer by odwiedzić groby swoich bliskich. W ramach podnoszenia świadomości przekazywaliśmy materiały edukacyjne z radami jak nie dać się oszukać. Młodych natomiast namawialiśmy do tego, aby poświęcali czas swoim rodzicom i dziadkom i przypominali z jakimi zagrożeniami mogą się spotkać.
Zależy nam na wysokiej świadomości naszych dziadków i rodziców. Dlatego wykorzystujemy każdą okazję by przypominać im o tym jak zadbać o siebie i bezpieczeństwo swoich finansów. W miniony weekend przekazywaliśmy seniorom materiały dotyczące ostrożności w kontaktach z nieznajomymi. Dzięki stałej profilaktyce nasi seniorzy będą wiedzieli, co powinno ich zaniepokoić kiedy dzwoni do nich, lub puka do ich drzwi nieznajoma osoba. Młodszych natomiast namawialiśmy, aby pamiętać o swoich samotnych sąsiadach i okazać im zainteresowanie, a także przypominali o zagrożeniach z jakimi mogą się spotkać. Zachęcamy młodych, aby poświęcili kilka chwil swoim bliskim seniorom. Niech mają świadomość, że mogą na nas liczyć i zawsze zadzwonić do nas po poradę.
Przypominamy jak działają oszuści, złodzieje i nieuczciwi domokrążcy!
Sytuacje opisywane przez oszustów i złodziei najczęściej dotyczą wypadku, w którym ktoś bliski został ciężko ranny i uniknięcia kary więzienia. Te historie najczęściej dotyczę najbliższych – wnuków, dzieci, siostrzeńców i bratanków. One wzbudzają w naszych seniorach chęć natychmiastowej pomocy bliskim i wyciągnięcia ich z kłopotów. Do seniorów również dzwonią oszuści podszywający się pod policjantów i prokuratorów. Informują, że oszczędności, które zgromadzili w banku są zagrożone atakiem hakerów. Aby ich nie stracić namawiają seniorów do szybkiego przelania na wskazany rachunek lub natychmiastowej wypłaty środków i przekazanie gotówki „kurierowi”. Zdarzają się również sytuacje, w których złodzieje podszywają się pod pracowników administracji. Pukają do drzwi seniorów, informacją o zaistniałej awarii i konieczności jej usunięcia. Wchodzą do domu, odwracają uwagę starszych osób i kradną pieniądze i biżuterię.
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
- Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
- Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
- Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
- Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
- Nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca; Poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
- Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.