Wspólne działania w trosce o bezpieczeństwo seniorów
Październik to miesiąc poświęcony seniorom. W związku z tym w sposób szczególny promujemy bezpieczeństwo finansowe emerytów i rencistów i w ramach corocznej akcji „Zdrowo, bezpiecznie, bezgotówkowo” odwiedziliśmy Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Brzegu. Podczas naszego dyżuru podnosiliśmy świadomość seniorów. Wszystko po to, by starsze osoby w naszym powiecie były sprytniejsze od seniorów.
„Zdrowo, bezpiecznie, bezgotówkowo” to przede wszystkim akcja promująca zalety posiadania rachunku bankowego. Taka forma wypłaty świadczeń emerytalnych jest z pewnością bezpieczniejsza niż przechowywanie ich w domu. Dlatego we współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych dbamy o bezpieczeństwo finansów brzeskich seniorów.
Podczas spotkania przestrzegaliśmy seniorów przed pochopnym przekazywaniem swoich pieniędzy nieznanym osobom. Bez względu na to, czy jest to wynik rozmowy telefonicznej czy też wizyty nieznajomej osoby w domu – nigdy nie przekazujemy swoich pieniędzy nieznajomym osobom. Podpowiedzieliśmy jak zareagować kiedy ktoś pod pretekstem zabezpieczenia naszych oszczędności przez Policję lub pomocy bliskim namawia nas do przekazania pieniędzy nieznajomej osobie podającej się za policjanta, adwokata czy pracownika różnych instytucji.
Wykorzystujemy każdą sposobność by z seniorami porozmawiać o tym, jak sami mogą zadbać o swoje bezpieczeństwo. Namawiamy, by przestrzegali swoich znajomych i przypominali im, że nie wszyscy są uczciwi i również do nich może zadzwonić nieuczciwa osoba chcąca wykorzystać ich ufność i dobre serce. Każdy senior, który odwiedził dziś brzeski ZUS otrzymał ulotkę z radami jak nie dać się oszukać metodami „na policjanta” i „na wnuczka”.
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
- Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
- jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
- nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
- nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
- nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
- poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
- Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.