Rozmawiajmy z seniorami i ostrzegajmy ich
Seniorzy cały czas są narażeni na różne metody oszustw, po które sięgają przestępcy. Takie jak „na policjanta” czy „na wnuczka” znane są od wielu lat. Jednak cały czas są modyfikowane, a nasi seniorzy narażeni na manipulację i utratę swoich oszczędności. Dlatego funkcjonariusze z Brzegu wykorzystują każdą sposobność, by dotrzeć do starszych osób i przestrzec ich przed czyhającymi zagrożeniami.
Oszuści cały czas są aktywni. Modyfikują swoje metody po to, by się wzbogacić. Sięgają po te dobrze znane „na policjanta” czy na „na wnuczka” i na ich kanwie tworzą nowe. Były już nieprawdziwe historie o zagrożonych na koncie pieniądzach czy spowodowanym przez bliską osobę wypadku drogowym. W ostatnim czasie funkcjonariusze odnotowali nowy sposób o prowadzonym postępowaniu przeciwko listonoszowi, który przynosi emerytury posługując się fałszywymi banknotami. W tym przypadku oszuści podający się za policjantów, proszą o przekazanie pieniędzy, by zabezpieczyć je na poczet prowadzonej sprawy.
Aby nasi seniorzy byli świadomi tych zagrożeń, policjanci z Brzegu rozmawiali z nimi o bezpieczeństwie ich oszczędności. W minioną niedzielę funkcjonariusze rozdawali ulotki z informacjami o tym jak ustrzec się przed manipulacją oszustów:
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numeru alarmowego 112.
- Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
- W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
- W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Pamiętajcie, że metody którymi posługują się oszuści, cały czas są modyfikowane. Słyszeliśmy już o wielu wariantach oszustw, a każda może się różnić od poprzedniej. Jednak zakończenie jest takie samo. Nasz rozmówca potrzebuje pieniędzy i żąda ich natychmiastowego przekazania bądź przelania na inne konto bankowe. Wśród nas jest wielu seniorów. To nasi rodzice i dziadkowie, a także samotni sąsiedzi. Uczulcie tych których znacie, że to wszystko, to sygnały które powinny ich zaniepokoić. Taką rozmowę najlepiej od razu zakończyć i nie dać się zmanipulować.
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 21.54 MB)