Bezpieczne świąteczne zakupy
Dla każdego z nas grudzień to czas przedświątecznych przygotowań, szukania dobrych okazji i robienia prezentów bliskim. Niestety to również żniwa dla złodziei i oszustów, którzy wykorzystują naszą nieostrożność, a przede wszystkim zbytnią ufność do nieznajomych. Tak jak w realnym świecie, tak i w wirtualnym możemy paść ofiarą oszustów, dlatego radzimy co zrobić, aby nie paść ofiarą przestępców internetowych.

Okres przedświąteczny to wzmożony czas aktywności przestępców zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Dlatego też robiąc zakupy przez Internet, zachowajmy ostrożność. Nie brakuje tam nieuczciwych sprzedawców, którzy w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk. Mając na względzie przedświąteczny okres, w którym czasami na ostatnią chwilę szukamy prezentów dla najbliższych i nie zawsze zachowujemy ostrożność podczas zakupów, przypominamy o kilku zasadach, które z pewnością pomogą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.
Wszędzie tam, gdzie są duże skupiska ludzi, zachowajmy szczególną ostrożność. Niestety to właśnie podczas zakupów kieszonkowcy najczęściej wykorzystują nasze rozkojarzenie, pośpiech. Jeśli mamy przy sobie więcej pieniędzy, nie trzymajmy ich w jednym miejscu. Nigdy nie chowajmy ich w tylnych kieszeniach spodni i zewnętrznych kieszeniach kurtki. Zwracajmy uwagę także na torebki, plecaki oraz podręczne torby. Nie pozostawiajmy ich bez opieki i nadzoru.
Zachowajmy rozwagę i ostrożność, szczególnie kiedy za pomocą komunikatora społecznego lub konta w serwisie społecznościowym otrzymujesz informację od członka rodziny czy dobrego znajomego z prośbą o pilną pożyczkę poprzez przesłanie kodu płatności telefonem. Tak działają cyberprzestępcy. Przestępstwo z wykorzystaniem kodu BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Cyberprzestępca włamuje się i przejmuje konto na portalu, a następnie podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.
Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:
- nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby i upewnij się, że rzeczywiście potrzebuje tych pieniędzy;
- zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych;
- nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.
Żeby nie dać się oszukać podczas przedświątecznych zakupów:
- nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie);
- jeśli znajomy nieoczekiwanie prosi Cię o kod BLIK w rozmowie poprzez komunikator, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz;
- przed potwierdzeniem transakcji z wykorzystaniem kodu BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi;
- nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze;
- przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy (nie używaj do tego linków przesłanych w wiadomościach e-mail czy sms;
- nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi;
- stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.