Aktualności

Mieszkaniec powiatu brzeskiego stracił czujność i został oszukany na 3 000 złotych

Data publikacji 01.08.2025

34-letni mieszkaniec powiatu brzeskiego stracił czujność kiedy zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika banku. Podał kody autoryzacyjne swojemu rozmówcy i sam je autoryzował. W ten sposób został oszukany na 3 000 złotych. Przypominamy o zachowaniu ostrożności podczas transakcji bankowych i kierowaniu się zasadą ograniczonego zaufania podczas załatwiania swoich spraw bankowych przez telefon bądź Internet.

mężczyzna w białej masce i czarnej bluzie z kapturem, w ręce trzyma telefon

Kilka dni temu do Komendy Powiatowej Policji w Brzegu zgłosił się poszkodowany. 34-letni mieszkaniec powiatu brzeskiego złożył zawiadomienie dotyczące oszustwa. Z jego relacji wynika, że zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował go, że ktoś włamał się na jego konto i wziął pożyczkę. Aby anulować zaciągnięty kredyt, poszkodowany miał otworzyć kolejny rachunek, na którym potrzebne było zabezpieczenie finansowe. Zgodnie z podaną instrukcją przekazał swojemu rozmówcy dwa kody do płatności, a następnie je autoryzował. W ten sposób stracił 3 000 złotych.

Technologia spowodowała, że wiele spraw załatwiamy wirtualnie i telefonicznie. Zakupy, transakcje i pomoc bliskim – to wszystko możemy zrobić bez wychodzenia z domu. Możliwości, jakie daje nam dzisiejszy świat, nie zwalniają nas jednak z ostrożności. Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Sprawdzajmy, kim jest osoba, która z nami koresponduje. Nie ufajmy bezgranicznie osobom, które przedstawiają się jako pracownicy naszego banku. Najprostszym sposobem, aby mieć pewność czy przedstawiane historie są prawdziwe, jest zakończenie takiej rozmowy i samodzielne wybranie numer z oficjalnej strony banku bądź kontakt osobisty w placówce.

Przypominamy jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:

  • nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
  • czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • w przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
  • nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
  • nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
  • sprawdzaj wiarygodność numeru, z którego dzwoni rozmówca. Rozłącz się i samodzielnie na klawiaturze wybierz numer banku, czy instytucji z której do Ciebie dzwonią.
Powrót na górę strony