Uwaga na oszustów
W pierwszym przypadku 84-letni mieszkaniec Brzegu stracił biżuterię wartą kilka tysięcy złotych. W drugim dwóch poszkodowanych zawiadomiło o kradzieży kilkudziesięciu tysięcy złotych z kont bankowych. Brzescy policjanci przestrzegają przed ufnością do nieznajomych odwiedzających nasze domostwa, a także apelują o ostrożność w przypadku wszelkich transakcji związanych z naszymi kontami bankowymi i wiadomościami mailowymi, które łudząco przypominają stronę banku.
Oszuści i złodzieje wciąż szukają nowych sposobów na to by się wzbogacić. Często wykorzystują ufność i dobre serce starszych osób, próbują również okradać młodszych. Chwytają się różnych metod od podszywania się za wnuczka, pracownika ośrodka pomocy społecznej po oszustwa i wyłudzenia internetowe. Niestety w ostatnim czasie brzescy policjanci odnotowali takie przestępstwa.
W poniedziałek do brzeskiej komendy zadzwonił starszy mężczyzna. Poinformował oficera dyżurnego, że został okradziony. Z dalszych ustaleń funkcjonariuszy wynikało, że do drzwi 84-letniego brzeżanina zapukały dwie około 20-letnie kobiety o ciemnej karnacji. Poinformowały one mężczyznę, że są wolontariuszkami. Kiedy 84-latek wpuścił kobiety do mieszkania, jedna z nich odwróciła jego uwagę i poprosiła o szklankę wody. W tym czasie druga przeszukała pokój i skradła biżuterię. Po wyjściu kobiet z mieszkania, mężczyzna zorientował się, że został okradziony. Straty jakie poniósł to 7 000 złotych.
Również w poniedziałek funkcjonariusze z Brzegu zajmujący się przestępczością gospodarczą przyjęli dwa zawiadomienia dotyczące oszustw internetowych. Policjanci pracujący nad sprawą ustalili, że w obydwu przypadkach poszkodowani otrzymali wiadomości e-mailowe. Sugerowały one, że zostały nadesłane z banków, w którym mają założone konta. Wiadomości zawierały linki ze wskazaniem aby je otworzyć. Po kliknięciu na link ukazał się jedynie splot cyfr, bez żadnej szczegółowej informacji.
Jak się później okazało w ten sposób oszuści za pośrednictwem internetu pokonali zabezpieczenia teleinformatyczne kont bankowych. W obydwu przypadkach poszkodowani stracili po kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Aby nie stać się ofiarą oszustów i złodziei należy przestrzegać kilku zasad
Przed otwarcie drzwi :
- upewnijmy się, że osoba która tam stoi jest nam znana, a jeśli nie to zapytajmy o cel wizyty, poproś o okazanie dowodu tożsamości, legitymacji służbowej czy identyfikatowa. Uczciwej osoby nie zrazi takie postępowanie powodowane ostrożnością.
- razie wątpliwości należy umówić się na inny termin, sprawdzając uprzednio w administracji osiedla lub innej odpowiedniej instytucji wiarygodność osoby pukającej do drzwi (jeśli osoba podaje się za przedstawiciela administracji lub innej odpowiedniej instytucji).
- w sytuacji, gdy osoba staje się natarczywa, natychmiast należy zadzwonić na policję lub zaalarmować otoczenie.
Kradzież pieniędzy z rachunku bankowego
Phishing
- Phisher (osoba odpowiedzialna za oszustwo) przeważnie rozpoczyna atak od rozesłania pocztą elektroniczną odpowiednio przygotowanych wiadomości
- Otrzymywane informacje mają formę podobną do tych, które stosują banki, serwisy aukcyjne lub inne instytucje
- Zazwyczaj komunikaty zawierają informację o rzekomym zdezaktywowaniu konta i konieczności jego reaktywowania poprzez odnośnik znajdujący się w mailu
- Celem oszusta najczęściej jest wyłudzenie informacji o danych do logowania, szczegółów kart kredytowych
Pamiętajmy, że bank nigdy nie zapyta nas o hasło do naszego rachunku. Nigdy też nie otwierajmy linków będących załącznikami do maili przypominających stronę naszego banku. W ten sposób złodzieje łamią zabezpieczenia teleinformatyczne kont bankowych i zanim się zorientujemy pieniądze znikają z naszego konta.
Więcej o tym jak ustrzec się przed kradzieżą znajdziecie tutaj: