Kontynuujemy spotkania z seniorami
Profilaktycy z Komendy Powiatowej Policji w Brzegu spotykają się z seniorami w ramach programu „Opolski Bezpieczny Senior”. Naszym celem jest wypracowanie zasad bezpieczeństwa wśród seniorów i podniesienie świadomości seniorów na temat metod działania oszustów. Tym razem spotkaliśmy się z seniorami zrzeszonymi w związku emerytowanych nauczycieli.
Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Manipulują, zdobywają zaufanie i wywołują presję czasu. W przypadku odmowy przekazania pieniędzy straszą konsekwencjami prawnymi i wzbudzają wyrzuty sumienia.
Podczas dzisiejszego spotkania z seniorami podkreśliliśmy, jak ważna jest rozwaga w kontakcie z osobami nieznajomymi. Apelujemy o ostrożność kiedy dzwonią do nas osoby przedstawiające się za naszą rodzinę i żądają pieniędzy. Nigdy też nie ufajmy rozmówcy, który podszywa się za policjanta i żąda wpłaty pieniędzy w zmian za wolność bliskiej osoby. Przypominamy o kilku cennych radach:
- przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów;
- aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numeru alarmowego 112;
- nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych;
- w szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe;
- w momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Metody, którymi posługują się oszuści, cały czas są modyfikowane. Słyszeliśmy już o wielu wariantach oszustw na wnuczka czy policjanta. Każda może się różnić. Jednak każda kończy się tak samo. Nasz rozmówca potrzebuje pieniędzy i żąda ich natychmiastowego przekazania bądź przelania na inne konto bankowe. Uczulcie seniorów, których znacie, że to sygnały, które powinny ich zaniepokoić. Niech nigdy nie oddają swoich pieniędzy osobom, których nie znają.
Partnerem programu „Opolski Bezpieczny Senior” jest Województwo Opolskie wraz z Opolskim Centrum Edukacji w Opolu przy wsparciu Wojewody Opolskiego, KRUS w Opolu, ZUS w Opolu i Opolski Kurator Oświaty.