Aktualności

Włączamy się w ogólnopolskie obchody „Dnia Seniora”

Data publikacji 08.10.2024

W ramach współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych promujemy bezpieczeństwo finansowe emerytów i rencistów pod hasłem kampanii informacyjno-edukacyjnej „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”. Podczas naszego dyżuru w brzeskiej placówce ZUS podnosiliśmy świadomość seniorów. Wszystko po to, by starsze osoby w naszym powiecie były sprytniejsze od oszustów.

Pażdzienik jest miesiącem seniorów. Z tego wzgledu w tym czasie w sposób szczególny skupiamy się na bezpieczeństwie starszych osób. Wychodzimy na przeciw i rozmawiamy o bezpieczeństwie zchęcając do bezgotówkowych transakcji.
 
Podczas spotkania w Zakładładzie Ubezpieczeń Społecznych przestrzegaliśmy seniorów przed pochopnym przekazywaniem swoich pieniędzy nieznanym osobom. Bez względu na to, czy jest to wynik rozmowy telefonicznej czy też wizyty nieznajomej osoby w domu – nigdy nie przekazujemy swoich pieniędzy nieznajomym osobom. Podpowiedzieliśmy jak zareagować kiedy ktoś pod pretekstem zabezpieczenia naszych oszczędności przez Policję lub pomocy bliskim namawia nas do przekazania pieniędzy nieznajomej osobie podającej się za policjanta, adwokata czy pracownika różnych instytucji.

Wykorzystujemy każdą sposobność by z seniorami porozmawiać o tym, jak sami mogą zadbać o swoje bezpieczeństwo. Namawiamy, by przestrzegali swoich znajomych i przypominali im, że nie wszyscy są uczciwi i również do nich może zadzwonić nieuczciwa osoba chcąca wykorzystać ich ufność i dobre serce. Każdy senior, który odwiedził brzeski ZUS otrzymał materiały edukacyjne akcji #ZnamTeNumery  z radami jak nie dać się oszukać różnymi metodami,  a także osobom podającym się za pracowników różnych instytucji pomocowych czy też domokrążców oferujących do sprzedaży różne sprzęty i przedmioty. Przede wszystkim zależało nam na tym aby osoby strasze dały się przekonać do bezgotówkowego obrotu pieniądza i korzyści płynących z takiej formy płatności.

 

W myśl kampanii #ZnamTeNumery namawiamy również młodsze pokolenie, aby zaangażowały się w budowanie świadomości wśród seniorów, a także otoczyły ich wsparciem.

Założenia Kampanii #ZnamTeNumery to:

  • uświadomienie sobie jak ważne jest ustalenie hasła „rodzinnego” – to tajne słowo klucz, które znają tylko najbliżsi, które potwierdzi, że po drugiej stronie jest osoba prawdziwa, a nie podszywająca się;
  • poznanie dzielnicowego i posiadanie do niego numeru telefonu, który Senior powinien mieć zapisany w widocznym miejscu np. na lodówce i w kontaktach telefonicznych;
  • posiadanie listy telefonów do najbliższych osób, do których w każdej chwili mogą zadzwonić/napisać i te pomogą w weryfikacji sytuacji (tzw. 3 numery bezpieczeństwa);
  • zapamiętanie motta „sprawdzaj, nie ufaj” – czyli, aby Seniorzy nie przekazywali np. osobie podającej się za pracownika banku hasła do konta, a rozłączyli się i zadzwonili do banku np. do opiekuna konta. W sytuacji, kiedy dzwoni pseudopolicjant, że wnuczek miał wypadek, to również by zadzwonili do wnuczka, rodzica, żeby zweryfikować sytuacje, a nie przekazywali pieniędzy.
  • Na potrzeby kampanii uruchomiona została strona internetowa https://znamtenumery.pl/.
 
  •  
  • policjant rozmawia z seniorem
  • policjant rozmawia z seniorem
  • policjant rozmawia z seniorem
Powrót na górę strony