54-latek stracił ponad 90 000 złotych
Apelujemy o ostrożność podczas transakcji bankowy. Kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku i informuje, że nasze oszczędności są zagrożone kierujmy się zasadom ograniczonego zaufania. Najlepszym sposobem jest rozłączenie się i samodzielne wybranie numeru do swojej placówki. Korzystajmy z numerów podanych na oficjalnych stronach banku. Niestety w ostatnich dnia otrzymaliśmy kolejne zgłoszenia dotyczące oszustwa „na pracownika banku”.
Kilka dni temu do funkcjonariuszy z Komendy Powiatowej Policji w Brzegu zgłosił się poszkodowany mieszkaniec powiatu brzeskiego. 54-latek odebrała telefon od mężczyzny, który podawał się za pracownika banku. Poinformował, że ktoś uzyskał dostęp do jego bankowości elektronicznej. Jego pieniądze są zagrożone, a w systemie bankowym widnieją próby przelewów na inne rachunki.
Początkowa mężczyzna myślał, że to próba oszustwa. Jednak w trakcie rozmowy rzekomy pracownik banku przekonał go do swojej wiarygodności i poinstruował co zrobić, aby uchronić oszczędności. Po dłuższej rozmowie „pracownik banku” przekazał sprawę swojej koleżance z biura, która zajmuje się zabezpieczaniem środków. Kobieta poinformowała poszkodowanego o odpowiedzialności karnej za złamanie tajemnicy bankowej do momentu zakończenia sprawy. Postępując zgodnie ze wskazówkami 54-latek dokonał łącznie trzech przelewów z dwóch swoich kont bankowych. Kiedy chciał wykonać kolejny przelew, a pozostałe środki zostały zablokowane, zadzwonił na infolinię swojego banku. Wówczas został poinformowany, że prawdopodobnie został oszukany. Mężczyzna łącznie stracił ponad 90 000 złotych.
W takich sytuacjach przede wszystkim sprawdzajmy, nie ufajmy. Nie ulegajmy presji czasu i manipulacji. Nie ufajmy osobom, które do nas dzwonią i podają się za pracowników banku. Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. W momencie kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku i przekonuje, że nasze oszczędności są zagrożone najlepszym sposobem jest rozłączenie się i samodzielne wybranie numeru do swojej placówki. Korzystajmy z numerów podanych na oficjalnych stronach banku. Nie dajmy się oszukać.