Aktualności

Oszustwo na kryptowaluty

Data publikacji 02.08.2024

Postęp technologii sprawił, że wiele spraw załatwiamy przez internet. Rachunki, umowy, a nawet lokowanie oszczędności nie wymagają już od nas osobistej obecności w banku. Musimy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności, by nie paść ofiarą oszustów. Oni potrafią wzbudzić zaufanie i namówić do ulokowania oszczędności na innym koncie. Tak było w przypadku 38-latki, który postanowił zainwestować w kryptowaluty.

Wczoraj do Komendy Powiatowej Policji w Brzegu zgłosił się poszkodowany. 38-letni mieszkaniec Brzegu złożył zawiadomienie dotyczące oszustwa. Z jego relacji wynika, że kilka tygodni temu zadzwonił do niego mężczyzna, który namówił go na zainwestowanie w kryptowaluty. Poszkodowany najpierw zainwestował 1 000 złotych, a kiedy widział na swoim inwestycyjnym koncie stopniowy zysk postanowił jeszcze dwukrotnie wpłacić pieniadze. Stały kontakt z konsultantem od inwestycji, który wzbudził w nim zaufanie tylko utwierdził go w przekonaniu, że postępuje właściwie.  Poszkodowany łącznie zainwestował 25 000 złotych. Kilka dni później uświadomił sobie, że został oszukany.

Technologia spowodowała, że wiele spraw załatwiamy wirtualnie i telefonicznie. Zakupy, transakcje i pomoc bliskim – to wszystko możemy zrobić bez wychodzenia z domu. Możliwości jakie daje nam dzisiejszy świat nie zwalniają nas jednak z ostrożności. Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Sprawdzajmy kim jest osoba, która z nami koresponduje i podszywa się pod maklera giełdowego. Nie inwestujmy swoich oszczędności w ciemno.

 

Przypominamy jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:

  • Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
  • Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
  • Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
  • Sprawdzaj wiarygodność numeru, z którego dzwoni rozmówca. Rozłącz się i samodzielnie na klawiaturze wybierz numer banku, czy instytucji z której do Ciebie dzwonią.
Powrót na górę strony