Uwaga! Oszuści nie przestają działać – bądźcie czujni!
Apelujemy o ostrożność podczas transakcji bankowy. Kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku lub za policjanta i informuje, że nasze oszczędności są zagrożone nie wierzmy w te słowa. Również na portalach sprzedażowych zachowajmy czujność i nie podawajmy danych do kont bankowych. Niestety w ostatnich dnia otrzymaliśmy kolejne zgłoszenia dotyczące oszustw.
W niedzielę popołudniu do policjantów z Brzegu zgłosiła się poszkodowana. Mieszkanka Brzegu została oszukana na jednym z portali sprzedażowych. Oferowała do sprzedaży sukienkę za 25 zł. Zainteresowana kupnem osoba zaproponowała sprzedającej załatwienie transakcji na innym portalu. Tam, w korespondencji została skierowana poprzez link do strony bankowej. Dzięki tej metodzie pieniądze miały trafić bezpośrednio na konto sprzedającej. Po wejściu w link poszkodowana wykonała wszystkie wskazane kroki – podała dane karty, login i hasło do konta bankowego. Następnie dodała kolejne urządzenie do swojej aplikacji mobilnej. Postępując w ten sposób, straciła 3 000 złotych.
Do drugiego oszustwa doszło kilka dni wcześniej. Mieszkanka Brzegu odebrała telefon od mężczyzny, który podawał się za pracownika banku. Powiedział kobiecie, że jej pieniądze na koncie są zagrożone i ktoś próbuje na jej rachunek zaciągnąć kredyt, a pracownicy jej banku są zamieszani w sprawę. Podczas procederu dzwoniły do niej również osoby, które podawały się za policjantów. Aby zabezpieczyć środki polecono jej wziąć pożyczkę i pieniądze przelać na bezpieczne konto. Kobieta wykonała wszystkie instrukcje, wybrała pieniądze i przelała na wskazane konto. Łącznie straciła 25 000 złotych.
Oszuści działają anonimowo i wykorzystują każdą sposobność by się wzbogacić. Przede wszystkim nie ulegajmy presji czasu, manipulacji i nie ufajmy osobom które do nas dzwonią i podają się za policjantów, pracowników różnych instytucji czy bliskie nam osoby. Zachęcamy do zapoznania się z kampanią #ZnamTeNumery, której głównymi obszarami podnoszenia świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci i metod oszustw na legendę.
Założenia Kampanii #ZnamTeNumery to:
- uświadomienie sobie jak ważne jest ustalenie hasła „rodzinnego” – to tajne słowo klucz, które znają tylko najbliżsi, które potwierdzi, że po drugiej stronie jest osoba prawdziwa, a nie podszywająca się;
- poznanie dzielnicowego i posiadanie do niego numeru telefonu, który Senior powinien mieć zapisany w widocznym miejscu np. na lodówce i w kontaktach telefonicznych;
- posiadanie listy telefonów do najbliższych osób, do których w każdej chwili mogą zadzwonić/napisać i te pomogą w weryfikacji sytuacji (tzw. 3 numery bezpieczeństwa);
- zapamiętanie motta „sprawdzaj, nie ufaj” – czyli, aby Seniorzy nie przekazywali np. osobie podającej się za pracownika banku hasła do konta, a rozłączyli się i zadzwonili do banku np. do opiekuna konta. W sytuacji, kiedy dzwoni pseudopolicjant, że wnuczek miał wypadek, to również by zadzwonili do wnuczka, rodzica, żeby zweryfikować sytuacje, a nie przekazywali pieniędzy.
Więcej o kampanii dowiesz się w linku: KampaniaSpołeczna#ZnamTeNumery