Aktualności

Seniorze bądź bezpieczny!

Data publikacji 25.04.2024

Dzielnicowi z Posterunku Policji w Skarbimierzu-Osiedle spotykają się z seniorami. Wykorzystują każdą okazję by przypomnieć im jak nie dać się oszukać. W myśl kampanii #ZnamTeNumery naszym celem jest wypracowanie zasad bezpieczeństwa wśród seniorów. Ponadto budowanie świadomości seniorów oraz ich najbliższych na temat metod, z jakimi mogą się nieświadomie spotkać.

Dla dzielnicowego spotkania z mieszkańcami to codzienna służba. Wachlarz spraw do załatwienia w rejonie jest duży. To m.in. sprawy sąsiedzkie i rodzinne. To również pomoc i profilaktyka w szkołach i przedszkolach. Do zadań dzielnicowych należy również informowanie mieszkańców o zagrożenia z jakimi mogą się spotkać.

Kiedy są w rejonie wykorzystują każdą sposobność, by porozmawiać z seniorami. Przestrzegają przed oszustami, którzy podają się za policjantów, funkcjonariuszy CBŚP czy naszych bliskich. Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Manipulują, zdobywają zaufanie i wywołują presję czasu. W przypadku odmowy przekazania pieniędzy straszą konsekwencjami prawnymi i wzbudzają wyrzuty sumienia. Zwracają uwagę na ostrożność podczas realizacji transakcji internetowych i bezpieczeństwo oszczędności. Przestrzegają przed otwieranie linków załączonych w wiadomościach mailowych i sms-ach, które mogą zawierać wirusy infekujące urządzenie. Dlatego, gdy otrzymujemy wiadomość, w której podany jest link by szybko uregulować zaległość (najczęściej kilku złotych), nie dajmy się skusić na taką formę płatności dlatego, że kliknięcie w link spowoduje, że oszust uzyska dostęp do naszego konta bankowego i wyczyści wszystko co na nim mamy.

Każde spotaknie z seniorami to również dobra okazja do tego, by przestrzec seniorów przed tzw. „domokrążcami”, którzy podszywają się np. pod pracowników gazowni i wodociągów. Wówczas wchodzą do mieszkania pod pretekstem usunięcia awarii bądź spisania liczników, odwracają uwagę domowników i kradną pieniądze, a także biżuterię. Seniorzy muszą zachować czujność również kiedy do ich drzwi pukają osoby podające się za pracowników ZUS-u czy Urzędu Skarbowego. Wówczas najbezpieczniej nie wpuszczać takiej osoby do mieszkania, tylko sprawdzić w danej instytucji czy były planowane naprawy i rozliczenia. Osoby mające uczciwe zamiary nie zrażą się taką ostrożnością.

W myśl kampanii #ZnamTeNumery namawiamy również młodsze pokolenie, aby zaangażowały się w budowanie świadomości wśród seniorów, a także otoczyły ich wsparciem.

Założenia Kampanii #ZnamTeNumery to:

  1. uświadomienie sobie jak ważne jest ustalenie hasła „rodzinnego” – to tajne słowo klucz, które znają tylko najbliżsi, które potwierdzi, że po drugiej stronie jest osoba prawdziwa, a nie podszywająca się;
  2. poznanie dzielnicowego i posiadanie do niego numeru telefonu, który Senior powinien mieć zapisany w widocznym miejscu np. na lodówce i w kontaktach telefonicznych;
  3. posiadanie listy telefonów do najbliższych osób, do których w każdej chwili mogą zadzwonić/napisać i te pomogą w weryfikacji sytuacji (tzw. 3 numery bezpieczeństwa);
  4. zapamiętanie motta „sprawdzaj, nie ufaj” – czyli, aby Seniorzy nie przekazywali np. osobie podającej się za pracownika banku hasła do konta, a rozłączyli się i zadzwonili do banku np. do opiekuna konta. W sytuacji, kiedy dzwoni pseudopolicjant, że wnuczek miał wypadek, to również by zadzwonili do wnuczka, rodzica, żeby zweryfikować sytuacje, a nie przekazywali pieniędzy.

Na potrzeby kampanii uruchomiona została strona internetowa https://znamtenumery.pl/.

Powrót na górę strony