Mieszkanka powiatu brzeskiego została dwukrotnie oszukana w sieci
Postęp technologii sprawił, że wiele spraw załatwiamy przez internet. Rachunki, umowy, a nawet lokowanie oszczędności nie wymagają już od nas osobistej obecności w banku. Musimy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności, by nie paść ofiarą oszustów. Oni wykorzystują nasze roztargnienie i pośpiech. Tak było w przypadku 57-latki, która została zaufała mężczyźnie, który namówił ją na inwestycje w kryptowaluty.
Kilka miesięcy temu policjanci z Brzegu przyjęli zawiadomienie dotyczące oszustwa. Wówczas do poszkodowanej kobiety zadzwonił mężczyzna, który namówił 57-latkę na zainwestowanie w kryptowaluty. Kobieta instruowana przez rozmówcę zainstalowała aplikację na telefonie tzw. „zdalny pulpit”, a następnie przekazywała mu kody autoryzacyjne do przelewów. Wtedy zamiast zyskać, straciła ponad 70 000 złotych.
Pod koniec roku mieszkanka powiatu brzeskiego ponownie zgłosiła się do komendy. Wówczas przekazała funkcjonariuszom, że ten sam mężczyzna skontaktował się z nią i poinformował, że może odzyskać stracone pieniądze. Tym razem podczas logowania się do konta kilkukrotnie wpisywała kody. Kiedy sprawdziła swój rachunek okazało się, że na jej rachunek otwarta została linia kredytowa, a z konta zniknęło ponad 30 000 złotych.
Przypominamy jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
- Sprawdzaj wiarygodność numeru, z którego dzwoni rozmówca. Rozłącz się i samodzielnie na klawiaturze wybierz numer banku, czy instytucji z której do Ciebie dzwonią.