Uwaga! Oszuści wykorzystują spoofing!
Postęp technologii sprawił, że wiele spraw możemy załatwić telefonicznie czy internetowo. Rachunki, umowy, a nawet lokowanie oszczędności nie wymagają już od nas osobistej obecności w banku. Musimy jednak pamiętać o zachowaniu ostrożności, by nie paść ofiarą oszustów. Oni wykorzystują nasze roztargnienie i pośpiech. Tak było w przypadku 35-latki, która została oszukana na 45 000 złotych. Zachowajmy czujność - przede wszystkim teraz w grudniu, kiedy świąteczna atmosfera może uśpić naszą czujność.
Do 35-letniej kobiety zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku. Według rozmówcy doszło do usiłowania kradzieży pieniędzy z jej konta, a także kilkukrotnej próby wypłaty z bankomatu. Mężczyzna poinformował ją również, że prawdopodobnie zostały skradzione jej dane i polecił od razu przelać oszczędności na wskazany rachunek bankowy. Kobieta wykonała wszystkie polecenia i podała wygenerowane kody rozmówcy, by ten mógł zabezpieczyć jej środki. Kiedy rozmowa została zakończona zadzwonił do niej faktyczny pracownik banku. Wówczas zorientowała się, że chwilę wcześniej rozmawiała z oszustem. Kobieta łącznie straciła 45 000 złotych.
Numer, z którego dzwonił oszust wyświetlał się jako kontakt do banku. Niestety w tym przypadku poszkodowana straciła czujność i została oszukana przy wykorzystaniu tzw. spoofingu – to metoda, której przestępcy podszywają się pod banki, instytucje, urzędy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia danych i pieniędzy. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożność, gdy ktoś będzie do Ciebie dzwonił i przedstawiał się jako pracownik banku lub innej instytucji. Pamiętaj, że nawet jeśli numer, z którego dzwoni, jest taki sam, jak ten podany na oficjalnej stronie, połączenie może być sfałszowane. Skontaktuj się ze swoim bankiem, samodzielnie wybierz numer na klawiaturze telefonu i zweryfikuj, czy osoba, która do Ciebie dzwoniła, mówiła prawdę.
Przypominamy jak zachować ostrożność w przypadku transakcji internetowych:
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.
- Sprawdzaj wiarygodność numeru, z którego dzwoni rozmówca. Rozłącz się i samodzielnie na klawiaturze wybierz numer banku, czy instytucji z której do Ciebie dzwonią.