Spotykamy się z seniorami i rozmawiamy o bezpieczeństwie
W ramach profilaktyki skierowanej na bezpieczeństwo seniorów spotykamy się z nimi przy każdej nadarzającej okazji. Ze starszymi mieszkańcami naszego powiatu rozmawiamy nie tylko o oszustwach „na wnuczka”, „na policjanta” i pracownika gazowni. Nasi seniorzy są coraz bardziej aktywni w sieci, a więc przestrzegamy również przed internetowymi oszustwami.
Postęp technologiczny spowodował, że zakupy, inwestycje, a nawet życie towarzyskie w dużym stopniu przeniosły się do sieci. Niestety wraz z tym dostrzegamy nasilenie się internetowych oszustw. Aby nasze społeczeństwo było świadome i potrafiło zadbać o bezpieczeństwo swoich finansów w cyberprzestrzeni cały czas przypominamy o ostrożności. Spotykamy się z seniorami w Brzeskim Centrum Seniora, a także w Pracowni Orange gdzie w trosce o seniorów przytaczamy sytuacje, które zdarzyły się w naszym powiecie i uczulamy na co szczególnie zwrócić uwagę:
Oszustwo na szybki zarobek
Pod koniec sierpnia do policjantów z Brzegu zgłosiła się poszkodowana 70-latka. Z zebranych informacji wynika, że kobieta zainteresowała się reklamą platformy inwestycyjnej i wypełniła wstępny formularz z danymi do kontaktu. Po kilku dniach zadzwonił do niej mężczyzna, który oświadczył że wprowadzi ją w proces inwestycyjny. Polecił zainstalować dwie różne aplikacje w telefonie i dokonać wstępnej wpłaty kilkuset złotych. Przez kolejne dni kontaktował się z nią i we wskazanej aplikacji kierował, które „akcje” ma kupować. Za każdym razem w bankowości internetowej poszkodowana potwierdzała przelewy, a także aktywowała płatności i podawała swojemu rozmówcy kody do wypłaty. Proceder trwał przez trzy tygodnie. W tym czasie rozmówca zapewniał ją, że „znikające” z jej konta pieniądze wrócą do ze znacznym zyskiem. Niestety tak się nie stało. Kiedy kontakt został zerwany, poszkodowana zorientowała się, że została oszukana. Łącznie z jej konta zniknęło 100 000 złotych.
Oszustwo podczas sprzedaży w internecie
Z relacji poszkodowanej wynika, że została oszukana na jednym z portali internetowych. Jak ustalili policjanci kobieta na swoim profilu oferowała do sprzedaży telefon komórkowy. Kiedy przedmiotem zainteresowała się kupująca poprosiła poszkodowaną o ubezpieczenie przesyłki. Według niej, w chwili dostarczenia paczki, pieniądze miały wrócić na konto sprzedającej. Zgodnie z instrukcją poszkodowana weszła we wskazany link i przelała blisko 500 złotych. Kiedy otrzymywała informację, że transakcja nie powiodła się, jeszcze kilkukrotnie wykonała przelew. Dopiero wówczas gdy kontakt z kupującą się urwał zorientowała się, że została oszukana. Kobieta straciła 2 500 złotych.
Oszustwo na pracownika banku
W tym przypadku 61-letni brzeżanin stracił 15 000 zł. Do poszkodowanego zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku. Według rozmówcy doszło do usiłowania kradzieży oszczędności z konta. Polecił mężczyźnie wziąć pożyczkę i wybrać pieniądze z banku, a następnie wszystkie oszczędności wpłacić na wskazany przez rzekomego pracownika banku rachunek. W tym przypadku oszuści cały czas kontaktowali się z pokrzywdzonym telefonicznie. Podawali się za policjantów, prokuratora i pracownika banku. Numery, z których dzwonili wyświetlały się jako kontakty do poszczególnych instytucji. W takim przypadku najlepiej zakończyć rozmowę, poszukać numeru na wiarygodnych stronach i samodzielnie wykonać połączenie w celu zweryfikowania informacji. Nigdy nie należy oddzwaniać na numer z którego dzwonią podejrzane osoby.
Przypominamy jak nie dać się oszukać?
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.