Uwaga na oszustów!
Ponad 20 000 złotych straciła 39-letni mieszkanka powiatu brzeskiego. Poszkodowana uwierzyła mężczyźnie, który podczas rozmowy telefonicznej przedstawił się jako pracownik banku. Apelujemy o zachowanie czujności podczas rozmów z nieznajomymi, którzy przekonują nam, że dzięki ich działaniom nasze oszczędności będą bezpieczne. Niestety często okazuje się, że to oszuści, którzy wzbogacają się naszym kosztem.
W tym przypadku poszkodowana odebrała telefon od osoby podającego się za pracownika banku, w którym posiada rachunek. Mężczyzna poinformował 39-latkę, że odnotowano logowanie się do jej rachunku w innej lokalizacji niż miejsce jej zamieszkania. Poinformował ją również, że został uruchomiony na jej rachunku kredyt na 50 000 złotych. Polecił natychmiast udać się do banku wybrać oszczędności. Następnie, aby uniknąć utraty gotówki podpowiedział wpłacić na podane przez niego konto. Kobieta wybrała ponad 20 000 złotych i wpłaciła na wskazany rachunek.
Po kilku minutach otrzymała kolejny telefon. Tym razem chodziło o rzekome zaciągnięcie na jej konto kolejnych kilkudziesięciu tysięcy. Wówczas zorientowała się, że cała sprawa wyglada podejrzanie i że została oszukana.
Jak nie dać się oszukać?
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2 i nadrukowany jest obok podpisu;
- Jeśli odbierasz połączenie, które wskazuje na to, że to twój bank zachowaj czujność. Nie wykonuj poleceń dotyczących przelania swoich oszczędności na wskazane konto. Rozłącz się i sam zadzwoń do banku wybierając numer ze strony internetowej.
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca się pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu z którego korzystasz.