Aktualności

Działamy w trosce o bezpieczeństwo seniorów

Data publikacji 10.02.2023

W trosce o naszych rodziców, dziadków i samotnych sąsiadów przypominamy jak zadbać o swoje oszczędności. Spotykamy się z seniorami w różnych okolicznościach, wykorzystujemy każdą okazję by przypomnieć im, że nie każdy kto do nich dzwoni ma dobre zamiary. Jednak każdy z nas może włączyć się w profilaktykę i podarować uwagę bliskim seniorom. Wszystko po to by stale przypominać jak powinni reagować kiedy nieznana osoba namawia ich do przekazania pieniędzy. Zadbajmy wspólnie o to, by nasi dziadkowie i rodzice byli świadomi, a ich oszczędności bezpieczne.

Metody, którymi posługują się oszuści cały czas są modyfikowane. Przestępcy podszywają się pod członków rodziny, policjantów, prokuratorów, lekarzy, pracowników ZUS-u i innych instytucji. Zawsze wzbudzają zaufanie u seniora i wywierają presję czasu tak, by rozmówca nie miał chwili namysłu i sposobności do wycofania się.

Cały czas docierają do nas sygnały o kolejnych próbach oszustw i kradzieży. Wiele z nich kończy się niepowodzeniem oszustów. Dowodzi to o dużej świadomości naszych seniorów. Niestety odnotowujemy również udane oszustwa. Często seniorzy tracą całe swoje oszczędności. Aby jaj najmniej było takich zdarzeń apelujemy o ostrożność w kontakcie z osobami, które dzwonią i podszywają się pod przedstawicieli różnych instytucji lub członków rodziny i żądają pieniędzy. Prośbę kierujemy do osób młodych. Rozmawiajcie o takich historiach z waszymi rodzicami i dziadkami. Spędzajcie czas ze swoimi bliskimi seniorami. Niech mają świadomość, że mogą na Was liczyć i zawsze zadzwonić po poradę.

Policjanci cały czas docierają do seniorów. Organizujemy spotkania, odwiedzamy ich w klubach seniora. Jesteśmy po to, żeby mówić o tym jak się zachować w sytuacji zagrożenia.

Przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:

  • należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
  • jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
  • nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
  • nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
  • nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
  • poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Pamiętaj!

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
  • Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.
  • policjantka przekazuje ulotkę seniorce
  • policjant przekazuje ulotkę seniorce
  • starszy mężczyzna w kurtce i czapce
  • policjant przekazuje ulotkę seniorowi
  • policjantka przekazuje ulotkę seniorce
  • policjant przekazuje ulotkę seniorce
Powrót na górę strony